Wiadomości

Znajomy na Messengerze poprosił Cię o pożyczkę? Ktoś wysłał Ci link do płatności? Uważaj, to może być oszustwo!

Data publikacji 11.01.2022

Dwie mieszkanki Kwidzyna straciły w sumie 8500 złotych. Pierwsza uwierzyła w otrzymaną wiadomość za pośrednictwem komunikatora. Oszust podał się za jej „znajomą” i poprosił 33 – latkę o przekazanie kodu BLIK. Druga wystawiła do sprzedaży przedmioty na portalu aukcyjnym. Następnie skontaktował się z nią oszust, który poprzez komunikator wysłał jej fałszywy link do płatności i tym samym uzyskał dane do konta pokrzywdzonej.

Po minionym weekendzie do Komendy Powiatowej Policji w Kwidzynie zgłosiły się dwie mieszkanki powiatu kwidzyńskiego, które poinformowały policjantów, że zostały oszukane.

21-letnia kwidzynianka wystawiła przedmiot na jednym z serwisów aukcyjnych. Od zainteresowanego zakupem otrzymała link z przekierowaniem do fałszywej strony. Podała dane, które umożliwiły oszustowi dostęp do konta bankowego m.in. numer karty płatniczej i kodu CCV. Straciła w ten sposób 7500 złotych.

Z kolei 40-letnia mieszkanka gminy Ryjewo zawiadomiła, że ktoś uzyskał dostęp do jej komunikatora internetowego a następnie rozesłał wiadomości do znajomych z których treści wynikało, że prosi ona o przekazanie kodu BLIK bo potrzebuje pilnie gotówki. Na taką wiadomość odpowiedziała jej 33 – letnia znajoma, która straciła w ten sposób 1 tys. złotych.

Jak może wyglądać próba wyłudzenia pieniędzy na portalu ogłoszeń lub aukcyjnym:

  • Oszust podszywa się pod kupującego i udaje, że chce kupić wystawiony  przedmiot – może się kontaktować przez serwis ogłoszeniowy lub jeden z popularnych komunikatorów, numer telefonu posiada ze zgłoszenia
  • Następnie prosi o dodatkowe dane, żeby zrealizować transakcję
  • Może wysłać link do fałszywej strony kuriera, serwisu ogłoszeń lub aukcyjnego z prośbą o podanie numeru karty płatniczej, czterocyfrowego kodu do aktywacji IKO, loginu i hasła do konta lub kodu SMS do autoryzacji transakcji
  • Może też wysłać podrobione dokumenty z potwierdzeniem bezpieczeństwa transakcji lub fałszywe potwierdzenia przelewu bankowego

Pamiętaj! Nie podawaj żadnych danych ani nie klikaj w linki. Kupujący nie potrzebuje Twoich poufnych danych ani kodów z IKO, aby Ci zapłacić!

Jak ochronić się przed wyłudzeniem?

  • Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
  • Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • Nie podawaj kodów ze swojego narzędzia autoryzacyjnego albo aplikacji mobilnej
  • Zawsze dokładnie czytaj treść smsów i kodów autoryzacyjnych
  • Nie klikaj w żadne linki do formularzy czy serwisu transakcyjnego. Nie podawaj danych. Kupujący może otrzymać jedynie numer konta
  • Nigdy nie podawaj numeru swojej karty płatniczej, żeby otrzymać na nią pieniądze. Jeśli ktoś żąda numeru karty - planuje kradzież i chce pobrać z niej pieniądze
  • Zachowaj zasadę ograniczonego zaufania, gdy sprzedajesz coś na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez portal, z którego korzystasz. Unikaj bezpośredniej komunikacji z kupującymi
  • Sprawdzaj w przeglądarce poprawność adresu strony, na których podajesz dane do transakcji
  • Ustaw odpowiednie limity dzienne na swojej karcie płatniczej.
  • Jeżeli korzystasz z kodów SMS do potwierdzania transakcji, sprawdzaj, czy kwota w SMS-ie jest poprawna.

 

Powrót na górę strony