Znajomy na Messengerze poprosił Cię o pożyczkę? Uważaj, to może być oszustwo!
Przestępcy opracowali już wiele metod służących do wyłudzania pieniędzy. Mieszkanka Kwidzyna zgłosiła wczoraj oszustwo na BLIK. Oszuści działają w ten sposób, że włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym i z tego konta wysyłają wiadomości do znajomych tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK.
Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody oszustwa. Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacą pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.
W ten właśnie sposób przestępstwa dokonano na szkodę mieszkańców Kwidzyna. Wczoraj do kwidzyńskiej komendy policji zgłosiła się kobieta by złożyć zawiadomienie o oszustwie na Blika. Na konto pokrzywdzonej dokonano włamania po czym do 4 jej znajomych wysłano prośbę o udostępnienie kodu Blik w celu opłacenia odbioru paczki. Niestety Ci którzy się nabrali i którzy podali kod blik oszustom, a nie koleżance, stracili łącznie 3200 złotych.
Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Jak łatwo unikać wyłudzeń przez Internet?
Aby ustrzec się przed atakiem na konto portalu społecznościowym lub oszustwem polegającym na podszyciu się pod starego znajomego, wystarczy zastosować następujące środki bezpieczeństwa:
-
stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego,
-
weryfikuj tożsamość znajomych – w przypadku kontaktu znajomego za pośrednictwem Messengera z prośbą o pożyczkę, najpierw zadzwoń do niego i potwierdź jego tożsamość,
-
sprawdzaj podsumowania transakcji – jeśli podsumowanie transakcji budzi Twoje wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PINem w aplikacji mobilnej banku,
-
chroń swój smartfon - smartfony są nośnikiem wielu wrażliwych danych, jeżeli korzystasz z bankowości elektronicznej i płatności mobilnych, zabezpiecz dostęp do niego hasłem lub biometrią.