Wiadomości

Myślał, że dzwoni pracownik banku. Mężczyzna stracił prawie 25 tysięcy złotych

Data publikacji 16.11.2022

Mieszkaniec Kwidzyna stracił prawie 25 tysięcy złotych, po tym, jak zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika jednego z banków i polecił zainstalowanie aplikacji na telefon. Niestety, mężczyzna wykonywał kolejne polecenia oszusta, myśląc że rozmawia z przedstawicielem banku. W ten sposób umożliwił dokonanie kilku przelewów z jego konta, przez co stracił spore oszczędności.

Wczoraj, 15.11.2022 roku do 37-latka zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku. Mężczyzna przekazał swojemu rozmówcy, że doszło do włamania na jego konto bankowe i został złożony wniosek o kredyt z smsową dyspozycją przelewów z konta.  W trakcie rozmowy do zgłaszającego przyszedł sms, żeby uwiarygodnić przedstawioną przez dzwoniącego wersję.

W tym celu rzekomy przedstawiciel banku polecił 37-latkowi, by ściągnął na swój telefon komórkowy aplikację służącą do zdalnego kontrolowania systemu, za pomocą której miał „zatrzymać” dyspozycję kredytową.

W tym przypadku oszust przejął telefon zgłaszającego. Mężczyzna dalej instruował 37-latka, co ma robić. Polecił mu zalogować się na konto bankowe i krótko po tym otrzymał esemesy z banku o dokonywanych z jego konta operacjach. W sumie z konta zgłaszającego zniknęło prawie 25 tysięcy złotych!

Policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. Pamiętajmy, że  pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta, a także kodu autoryzacyjnego. Ponadto nie polecają instalowania żadnych aplikacji, do wykonywania operacji na koncie klienta. O tego rodzaju  próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast powiadomić bank i Policję.

Ostrzegamy również przed oszustwami na, tzw. BLIK-a. Oszuści włamują się na konta profili społecznościowych. Przestępcy logują się do nich, a następnie potencjalną ofiarę, która znajduje się w grupie znajomych, proszą o szybką pożyczkę pieniędzy. Pamiętajmy, że zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, czy nie mamy do czynienia z oszustem.

Kwidzyńscy policjanci ostrzegają przed podejrzanymi wiadomościami o konieczności opłaty rachunku za prąd. Oszuści straszą wyłączeniem prądu w przypadku nieuregulowania zaległej płatności. Do takiej wiadomości dołączony jest najczęściej zawirusowany link. Wówczas na naszym telefonie może zostać zainstalowane złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przestępcy przejęcie kontroli nad telefonem i umożliwi dostęp do bankowości mobilnej. Pamiętajmy, że taki link może również przekierować nas na fałszywą stronę banku. Wówczas oszuści łatwo wchodzą w posiadanie loginu i hasła do naszego internetowego konta bankowego.

Uważajmy na fałszywe SMS-y wzywające do zapłaty. Funkcjonariusze radzą, aby w przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości skontaktować się z infolinią i wyjaśnić sprawę dotyczącą swojego rachunku.

 

Powrót na górę strony