Myślał, że dzwoni pracownik banku. Mężczyzna stracił prawie 25 tysięcy złotych
Mieszkaniec Kwidzyna stracił prawie 25 tysięcy złotych, po tym, jak zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika jednego z banków i polecił zainstalowanie aplikacji na telefon. Niestety, mężczyzna wykonywał kolejne polecenia oszusta, myśląc że rozmawia z przedstawicielem banku. W ten sposób umożliwił dokonanie kilku przelewów z jego konta, przez co stracił spore oszczędności.
Wczoraj, 15.11.2022 roku do 37-latka zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku. Mężczyzna przekazał swojemu rozmówcy, że doszło do włamania na jego konto bankowe i został złożony wniosek o kredyt z smsową dyspozycją przelewów z konta. W trakcie rozmowy do zgłaszającego przyszedł sms, żeby uwiarygodnić przedstawioną przez dzwoniącego wersję.
W tym celu rzekomy przedstawiciel banku polecił 37-latkowi, by ściągnął na swój telefon komórkowy aplikację służącą do zdalnego kontrolowania systemu, za pomocą której miał „zatrzymać” dyspozycję kredytową.
W tym przypadku oszust przejął telefon zgłaszającego. Mężczyzna dalej instruował 37-latka, co ma robić. Polecił mu zalogować się na konto bankowe i krótko po tym otrzymał esemesy z banku o dokonywanych z jego konta operacjach. W sumie z konta zgłaszającego zniknęło prawie 25 tysięcy złotych!
Policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. Pamiętajmy, że pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta, a także kodu autoryzacyjnego. Ponadto nie polecają instalowania żadnych aplikacji, do wykonywania operacji na koncie klienta. O tego rodzaju próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast powiadomić bank i Policję.
Ostrzegamy również przed oszustwami na, tzw. BLIK-a. Oszuści włamują się na konta profili społecznościowych. Przestępcy logują się do nich, a następnie potencjalną ofiarę, która znajduje się w grupie znajomych, proszą o szybką pożyczkę pieniędzy. Pamiętajmy, że zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, czy nie mamy do czynienia z oszustem.
Kwidzyńscy policjanci ostrzegają przed podejrzanymi wiadomościami o konieczności opłaty rachunku za prąd. Oszuści straszą wyłączeniem prądu w przypadku nieuregulowania zaległej płatności. Do takiej wiadomości dołączony jest najczęściej zawirusowany link. Wówczas na naszym telefonie może zostać zainstalowane złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przestępcy przejęcie kontroli nad telefonem i umożliwi dostęp do bankowości mobilnej. Pamiętajmy, że taki link może również przekierować nas na fałszywą stronę banku. Wówczas oszuści łatwo wchodzą w posiadanie loginu i hasła do naszego internetowego konta bankowego.
Uważajmy na fałszywe SMS-y wzywające do zapłaty. Funkcjonariusze radzą, aby w przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości skontaktować się z infolinią i wyjaśnić sprawę dotyczącą swojego rachunku.