Wiadomości

Wystawiła zabawkę na sprzedaż i straciła 10 tys.złotych, bo kliknęła w link wysłany przez oszusta!

Data publikacji 20.03.2023

Mieszkanka Kwidzyna wystawiła na portalu społecznościowym zabawkę na sprzedaż. Niestety padła ofiarą oszustów i straciła z konta prawie 10 tysięcy złotych. Kobieta w otrzymanej wiadomości kliknęła link przekierowujący na stronę banku i podała swoje dane personalne oraz dane do logowania do konta bankowego. W ten sposób oszust dokonał kradzieży zgromadzonych środków.

Wielokrotnie apelujemy o daleko idącą ostrożność i bezwzględne nieotwieranie linków w wiadomościach, które otrzymujemy od nieznanych nam osób. Nieostrożnością w tym aspekcie wykazała się 34-letnia mieszkanka Kwidzyna, bo skorzystała z przesłanego linku i zalogowała się za jego pomocą, niby na swoje konto bankowe. Wcześniej na jednym z popularnych portali społecznościowych kobieta wystawiła do sprzedaży zabawkę i otrzymała na Messengera wiadomość od osoby zainteresowanej zakupem wystawionego towaru.

 

Po kilku minutach kobieta otrzymała kolejną wiadomość, tym razem z banku, z którego się dowiedziała, że z jej konta zostało wypłacone prawie 10 tysięcy złotych. Po zalogowaniu na konto – czarny scenariusz niestety się potwierdził. Mieszkanka powiatu kwidzyńskiego dała się złapać w pułapkę oszustów. Jedno kliknięcie i jedno logowanie wystarczyło, aby oszust „wyczyścił” konto zgłaszającej.

 

Na czym polega to przestępstwo?

Oszuści kontaktują się ze sprzedającymi na platformie sprzedażowej za pośrednictwem komunikatora i informują, że są zainteresowani kupnem wystawionych przedmiotów. Podczas korespondencji przestępcy wysyłają do sprzedających link, dzięki któremu będzie możliwe otrzymanie zapłaty za zbyty towar. Klikając ten link, jesteśmy przekierowani na fałszywą stronę banku, bądź też firmy kurierskiej. Sprzedający, logując się wtedy niby na swoje konto, podaje wszystkie swoje dane wrażliwe. Dzięki temu oszuści wypłacają później pieniądze z bankomatów na terenie kraju, najczęściej za pomocą aplikacji BLIK.

Uważajmy!
Przekazywane przez oszustów linki, często przypominają odnośniki do prawdziwych stron, a różnice są prawie niedostrzegalne. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy. Nie powinno się też klikać w linki otrzymane od nieznanych osób. Jednak najgorszym błędem jest przekazywanie danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej, czy właśnie informacji zapisanych na karcie płatniczej. Wówczas oszuści bez problemu mogą wejść w posiadanie naszych pieniędzy, których odzyskanie już nie jest takie łatwe.

Apelujemy również o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie lub komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Przekazując też swoje dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.


 

Powrót na górę strony