Wiadomości

Oszustwo na „pracownika banku”. 52-latka straciła swoje oszczędności!

Data publikacji 23.11.2023

Apelujemy o ostrożność i rozwagę. Gdy otrzymamy telefon dotyczący zagrożonych pieniędzy w banku, zalecamy się rozłączyć i zdzwonić do swojego banku, aby zweryfikować, czy to, o czym informuje nas rozmówca, faktycznie polega na prawdzie! Oszustwa "na pracownika banku" w ostatnim czasie stały się bardzo popularne. Niestety oszuści działają tak wiarygodnie, że gdy dzwonią do nas, to na ekranie telefonu wyświetla się numer infolinii z nazwą banku, dlatego połączenie nie wzbudza podejrzeń.

Tym razem ofiarą oszustów padła 52-letni mieszkanka Kwidzyna. Kobieta uwierzyła mężczyźnie podającemu się za pracownika banku, że jej pieniądze na koncie są zagrożone. Za jego namową wypłaciła je, a następnie wpłaciła do wpłatomatu i przesłała za pomocą blika, którego otrzymała od oszusta. W ten sposób miała uchronić swoje oszczędności, a w efekcie straciła 25 tysięcy złotych.

Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Jeżeli odbierzemy taki telefon, zawsze należy się rozłączyć i zdzwonić do swojego banku, aby zweryfikować, czy to o czym informuje nas rozmówca, faktycznie polega na prawdzie! 

Jak się chronić, by nie stracić pieniędzy?

Należy stosować się do kilku ważnych zasad:

  1. nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) - prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta;
  2. nigdy nie ujawniaj przychodzących na Twój telefon kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia przelewów, lub innych płatności, w tym transakcji kartowych w Internecie;
  3. zawsze czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku. Z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują przestępcy;
  4. za każdym razem czytaj treść otrzymywanych powiadomień, szczególnie podczas trwającej rozmowy z rzekomym konsultantem. Z ich treści może wynikać, iż dodajesz NOWE ZAUFANE urządzenie do swojego profilu (konta w bankowości elektronicznej), przy pomocy którego oszuści ukradną Ci pieniądze lub zaciągną pożyczkę/ kredyt.  

Jeśli rozmowa wzbudza niepokój lub wątpliwości

Koniecznie rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund. Następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj na numer z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.  

  • zachowaj zdrowy rozsądek i zimną krew!  Nawet jeżeli zostałeś poinformowany o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków, spokojnie przemyśl czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie? Może jednak rozmawiasz z oszustem? Przerwij połączenie i skontaktuj się z bankiem zgodnie z powyższą zasadą;
  • pamiętaj, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiasz z prawdziwym przedstawicielem banku;
  • zawsze możesz zgłosić swoje podejrzenia do banku i jeśli doszło do popełnienia przestępstwa, również zawiadom Policję.

 

 

Powrót na górę strony