Wiadomości

Uwaga na włamania i oszustwa!

Data publikacji 23.01.2024

W ostatnim czasie coraz częściej zdarza się, że złodzieje przejmują konta na portalach społecznościowych i wysyłają wiadomości do znajomych z listy. Podszywając się pod kogoś innego, proszą o pożyczkę i przekazanie kodu BLIK. Jeśli więc ktoś poprosi Was o pieniądze, zanim mu je przekażecie, zweryfikujcie wiadomość.

Złodziej najpierw włamuje się na profil pokrzywdzonego. Rozsyła do wszystkich znajomych wiadomość z prośbą o pilną pożyczkę o takiej mniej więcej treści „Hej, mam do Ciebie ogromną prośbę, jestem w pilnej potrzebie - zostałem okradziony lub zabrakło mi pieniędzy, a stoję przy kasie…”, a następnie oszust od razu przechodzi do sedna sprawy i prosi o przekazanie kodu BLIK.

Tego typu wiadomości rozsyłają za pomocą komunikatora do wszystkich znajomych danej osoby, której włamali się na konto społecznościowe. Tak więc pokrzywdzeni odczytują wiadomość, jako otrzymaną od znajomego czy znajomej. Oszuści nie proszą jednak ofiary o przelew, a o uruchomienie aplikacji banku i podanie sześciocyfrowego kodu BLIK, a następnie potwierdzenie wypłaty pieniędzy z bankomatu.

Złodzieje proszą o różne kwoty. Jeżeli ktoś odmówi, nie rezygnują- proszą o niższe „pożyczki”. Niestety, już kilka osób uwierzyło oszustom i straciło swoje pieniądze. Wczoraj zgłosiła się do nas 53-letnia mieszkanka gminy Ryjewo i poinformowała, że ktoś włamał się na jej konto na profilu społecznościowym i poprosił o kod BLIK jedną z jej znajomych, która w ten sposób straciła 1500 złotych.

Jak nie dać się oszukać?

Przede wszystkim właściwie zadbajmy o zabezpieczenie własnego konta - czy to bankowego, czy społecznościowego. W tym przypadku zalecane jest:

- ustawienie trudnego do złamania hasła stosując duże i małe litery oraz cyfry, a także znaki specjalne jak np. * # $ itp.

- dwuskładnikowego uwierzytelnienia podczas logowania na portale społecznościowe, aby to zrobić, należy wejść w ustawienia, a następnie w zakładkę bezpieczeństwo i logowanie.

Jeśli ktoś korzysta z BLIK-a, to w żadnym wypadku nie powinien nikomu podawać kodu BLIK, a tym bardziej zatwierdzać transakcji na swoim smartfonie, jeśli sam jej nie wykonuje. Zawsze też tego rodzaju prośbę możemy zweryfikować, dzwoniąc do znajomego, upewniając się w ten sposób, że to naprawdę on potrzebuje gotówki! Często bowiem osoba, której przejęto konto, nie jest tego świadoma i  orientuje się dopiero po telefonie od prawdziwego znajomego.

Niestety przestępcy wykorzystują naszą naiwność i pośpiech, w którym żyjemy. Dlatego tak ważne jest zachowanie ostrożności i czujności oraz przede wszystkim odpowiednie zabezpieczenie swojego konta.

 

  • na zdjęciu w górnej części widać dłoń w której jest trzymany telefon komórkowy w prawym dolnym roku logo policji z herbem miasta kwidzyn a po lewej stronie dolnej części zdjęcia napis nie daj się nabrać oszustom sprawdź zanim pomożesz fałszywemu znajomemu
Powrót na górę strony