Wiadomości

Oszustwo metodą na BLIK – policjanci ostrzegają

Data publikacji 20.03.2025

Apelujemy – zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne – brak środków na koncie, limit płatności Blik, blokada karty. Przypominamy - warto osobiście się spotkać ze znajomym lub porozmawiać przez telefon, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

Kwidzyńscy policjanci otrzymali kolejne już zgłoszenie o oszustwie metodą na BLIK. 51-latka z Gardei poinformowała mundurowych, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki, a następnie podszywając się pod nią, skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszającą do utraty 800 złotych, następnie przyszła kolejna wiadomość od tej samej osoby, że Blik nie dotarł i żeby przekazała kolejnego. Z uwagi, że nie miała już wystarczających środków na koncie, poprosiła swoją 23-letnią córkę o wygenerowanie kolejnego kodu Blik ze swojego konta na kwotę również 800 złotych. Kobiety straciły 1600 złotych.

Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.

  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

     


 

Powrót na górę strony