RUSZA KOLEJNA EDYCJA KAMPANII „POZORY MYLĄ, DOWÓD NIE”
Data publikacji 10.06.2015
„ODPOWIEDZIALNY SPRZEDAWCA” – TO HASŁO V EDYCJI OGÓLNOPOLSKIEJ
KAMPANII EDUKACYJNEJ „POZORY MYLĄ, DOWÓD NIE”, REALIZOWANEJ PRZEZ
ZWIĄZEK PRACODAWCÓW PRZEMYSŁU PIWOWARSKIEGO - BROWARY POLSKIE WE
WSPÓŁPRACY Z KOMENDĄ GŁÓWNĄ POLICJI. CELEM TEGOROCZNEJ ODSŁONY
PROGRAMU JEST NIEZMIENNIE EDUKACJA SPRZEDAWCÓW W OBSZARZE
ODPOWIEDZIALNEJ SPRZEDAŻY ALKOHOLU. DZIAŁANIA PROWADZONE BĘDĄ Z
WYKORZYSTANIEM INTERNETOWEJ PLATFORMY EDUKACYJNEJ.
„ODPOWIEDZIALNY SPRZEDAWCA” – TO HASŁO V EDYCJI OGÓLNOPOLSKIEJ
KAMPANII EDUKACYJNEJ „POZORY MYLĄ, DOWÓD NIE”, REALIZOWANEJ PRZEZ
ZWIĄZEK PRACODAWCÓW PRZEMYSŁU PIWOWARSKIEGO - BROWARY POLSKIE WE
WSPÓŁPRACY Z KOMENDĄ GŁÓWNĄ POLICJI. CELEM TEGOROCZNEJ ODSŁONY
PROGRAMU JEST NIEZMIENNIE EDUKACJA SPRZEDAWCÓW W OBSZARZE
ODPOWIEDZIALNEJ SPRZEDAŻY ALKOHOLU. DZIAŁANIA PROWADZONE BĘDĄ Z
WYKORZYSTANIEM INTERNETOWEJ PLATFORMY EDUKACYJNEJ.
Dziś w siedzibie Komendy Głównej Policji odbyła się konferencja
prasowa inaugurująca V edycję kampanii "Pozory mylą, dowód nie". Jej
celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców, ale również świadków
sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza dojrzałości.
Założenia i cele kampanii przedstawili podczas konferencji mł. insp.
Anna Kuźnia - Zastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego
Komendy Głównej Policji, Danuta Gut - Dyrektor Biura Związku
Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Andrzej
Faliński - Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Handlu i
Dystrybucji.
„Pozory mylą, dowód nie" to ogólnopolska kampania realizowana od
2009 roku. Jej celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom
poniżej 18 roku życia. Dotychczasowe działania prowadzone w ramach
tej kampanii zaowocowały wyraźną zmianą podejścia Polaków do
zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Zmniejszyło się
przyzwolenie społeczne na sprzedaż alkoholu dzieciom, a zwiększyła
świadomość zagrożeń wynikających z dostępu niepełnoletniej
młodzieży do alkoholu. Szczególnie trudne zadanie stoi przed
sprzedawcami. Są oni świadomi spoczywającej na nich
odpowiedzialności oraz konsekwencji prawnych wynikających ze
sprzedaży alkoholu niepełnoletniemu. Jednocześnie prawidłowa
identyfikacja wieku osoby kupującej może rodzić trudności, a
techniki asertywnego odmawiania często nie są najmocniejszą stroną
sprzedawcy.
Platforma szkoleniowa „Odpowiedzialny sprzedawca", dostępna pod
adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl [2], to uniwersalne i szeroko
dostępne narzędzie e-learningowe, za pomocą którego pracownicy
sklepów mogą sprawdzić swoją wiedzę oraz zweryfikować
umiejętności z zakresu asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu
osobom nieuprawnionym do jego zakupu.
Platforma e-learningowa jest całkowicie bezpłatna i dostępna dla
wszystkich zainteresowanych - zarówno sprzedawców zatrudnionych w
małych, prywatnych sklepach, jak i dużych sieciach handlowych. W
dotarciu do nich pomogą funkcjonariusze Policji, którzy podczas
kontroli placówek handlowych zatrudnionym w nim pracownikom będą
przekazywać ulotkę informującą o nowym narzędziu szkoleniowym. -
Sprzedawcy oraz właściciele sklepów, którzy nie przestrzegają
ustawowego zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, ryzykują nie
tylko utratę zezwolenia na sprzedaż, ale przede wszystkim postępują
nieetycznie, nie dostrzegając poważnych konsekwencji takiego
zachowania, takich jak utrata zdrowia, uzależnienie i wejście w
konflikt z prawem przez młodego człowieka - mówi mł. insp. Anna
Kuźnia, Zastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy
Głównej Policji. - Traktując bezpieczeństwo młodych ludzi
priorytetowo, od lat angażujemy się w działania edukacyjne na rzecz
odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Stąd też aktywny udział Policji
w kolejnej, już V edycji kampanii „Pozory mylą, dowód nie" -
dodaje.
Każdy użytkownik, który dokona rejestracji i zaloguje się na
platformie, przechodzi interaktywne szkolenie z zakresu obowiązujących
przepisów dotyczących zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim oraz
konsekwencji płynących z łamania prawa. W kolejnych etapach zapoznaje
się z informacjami na temat wpływu alkoholu na rozwój psychofizyczny
i funkcjonowanie społeczne młodych ludzi oraz poznaje techniki
asertywnej odmowy. Szkolenie kończy test sprawdzający wiedzę oraz
interaktywna gra, będąca symulacją sytuacji zakupu alkoholu w
sklepie, która weryfikuje umiejętność radzenia sobie w codziennych
sytuacjach związanych z obsługą niepełnoletnich klientów.
Tegoroczna edycja kampanii „Pozory mylą, dowód nie" jest
kontynuacją długofalowej polityki edukowania konsumentów na temat
odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, a w tym szczególnym przypadku - na
temat negatywnych skutków przedwczesnej inicjacji alkoholowej.
- Choć obowiązek reagowania na próby nabycia i spożywania napojów
alkoholowych przez osoby niepełnoletnie spoczywa na wszystkich
dorosłych, szczególnie odpowiedzialne zadanie stoi przed sprzedawcami,
jako osobami, od których decyzji bezpośrednio zależy, czy alkohol
trafi w ręce młodego człowieka - mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura
Zarządu ZPPP Browary Polskie. - Doceniając rolę sprzedawców w
łańcuchu prewencji, pragniemy zaoferować im wsparcie w zakresie
radzenia sobie w nierzadko trudnych sytuacjach kontaktu i rozmowy z
młodym człowiekiem, próbującym zakupić alkohol. Mamy nadzieję, że
platforma „Odpowiedzialny sprzedawca" spełni swoją rolę,
dostarczając nie tylko szerokiej wiedzy, ale także narzędzi do
efektywnego i asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu osobom poniżej
18 r.ż. - dodaje.
Tylko dzięki konsekwentnej, szeroko zakrojonej edukacji, realizowanej w
partnerstwie publiczno-prywatnym, możliwa jest trwała zmiana postaw w
kierunku bezwzględnego przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu
niepełnoletnim.