Uwaga na fałszywe sms-y zawierające linki do dokonania płatności oraz przedświąteczne okazje na aukcjach internetowych
Oszuści działający w Internecie wymyślają wciąż nowe metody wyłudzenia pieniędzy. Przełamują zabezpieczenia kont na portalach społecznościowych i podszywają się pod ich właścicieli. Działają jako nieuczciwi sprzedawcy, którzy po otrzymaniu pieniędzy za oferowany produkt nagle znikają, nie wywiązując się transakcji. Zdarzają się również oszuści podsyłający fałszywe linki z przekierowaniem na stronę i konto bankowe fikcyjnej firmy kurierskiej.
Transakcje przez Internet to jedna z popularniejszych forma robienia zakupów, z której korzysta coraz więcej Polaków. Niestety Internet to także miejsce, gdzie działają nieuczciwi kontrahenci chcący szybko wzbogacić się kosztem innych. Pamiętajmy więc o ostrożności w sieci, nie dajmy się oszukać. Policjanci przyjmują coraz więcej zgłoszeń dotyczących oszustw Internetowych, gdzie pokrzywdzeni stracili swoje oszczędności z konta bankowego, klikając link, przez który chcieli zapłacić za przesyłkę oraz dokonali płatności, za którego towar nigdy nie otrzymali.
W ubiegłym tygodniu mieszkaniec Kwidzyna otrzymał sms-a z informacją o zaległości za przesyłkę w wysokości 1,19 zł. W wiadomości tej znajdował się również link do strony internetowej firmy kurierskiej, który miał mu ułatwić opłatę należności. Pamiętajmy o tym, że automatycznie po kliknięciu na link jesteśmy przekierowani na fałszywą stronę, przez co możemy stracić wszystkie oszczędności na naszym koncie. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w przypadku otrzymania tego typu wiadomości, a przede wszystkim o niekorzystanie z linków do dokonania płatności nawet drobnej kwoty. Pamiętajmy, że informacje na temat zadłużenia lub różnego rodzaju płatności zawsze możemy sprawdzić w biurze obsługi klienta firmy. Chrońmy swoje dane!
Przestrzegamy też przed niejasnymi sytuacjami i prośbami, a także okazjonalnymi zakupami na aukcjach internetowych oraz tymi, które otrzymujemy za pośrednictwem portali społecznościowych. Wszystkie operacje, które wykonujemy na komputerze czy telefonie powinny być dla nas zrozumiałe i jasne. Zakupów w sieci dokonujmy w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy sprawdźmy, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Prześledźmy komentarze i opinie o sprzedającym bezpośrednio w serwisie sprzedażowym oraz w wyszukiwarce internetowej. Wykonajmy telefon do sprzedającego przed zakupem. Warto też sprawdzić, od kiedy posiada on konto w serwisie sprzedażowym. Unikajmy robienia zakupów od nowych użytkowników lub takich, którzy mają dużo negatywnych komentarzy.
W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy, gdyż w tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy poprosić sprzedającego o nadanie przesyłki za pobraniem. Brak zgody może być dla nas sygnałem o spotkaniu na swojej drodze oszusta internetowego. W przypadku przesyłki za pobraniem wymuśmy od sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna także dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.
Zwróćmy także uwagę na cenę. Wszystkie oferty, które są tak zwanymi super okazjami, powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie, gdyż oszuści zawsze zwracają na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.
Urwany kontakt ze sprzedającym, a także brak przesyłki zakupionego towaru był przyczyną złożenia zawiadomienia o oszustwie przez 35-letnią mieszkankę Kwidzyna. Kobieta zainteresowała się ofertą sprzedaży robota kuchennego. Gdy tylko zrealizowała przelew bankowy pieniędzy na konto, kontakt ze sprzedającym się urwał. To już kolejne tego typu zgłoszenia oszustwa internetowego w ostatnim czasie. Pamiętajmy, że decydując się na zakupy za pośrednictwem Internetu, musimy zachować ostrożność i czujność. Do czasu całkowitego sfinalizowania zakupu zachowajmy wszelką korespondencję ze sprzedającym.
Dlatego też przypominamy o kilku zasadach, które z pewnością pomogą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji:
- zawsze korzystaj ze sprawdzonych portali internetowych,
- logując się na konto sklepu internetowego, unikaj ogólnodostępnych punktów do Internetu,
- sprawdź jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu, pod który w razie wątpliwości możesz zadzwonić,
- sprawdzaj opinie o sprzedawcy i sklepie, w którym masz zamiar kupować,
- otrzymując ofertę e-mailem, nie korzystaj z linków. Na stronę sklepu wejdź, wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniesz w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
- zamawiając sprzęt, zapytaj, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
- kupując telefon komórkowy, zapytaj o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i dokumentacji,
- staraj się unikać zakupów oraz sprzedaży przedmiotów poza aukcją, wówczas dochodzenie swoich praw jest utrudnione,
- unikaj zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż mogą one pochodzić z przestępstwa,
- zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, gdyż będzie ona stanowić dowód w sprawie,
- płacąc kartą kredytową, upewnij się, że połączenie jest bezpieczne (na dole strony internetowej powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki)
- nigdy nie udostępniaj swoich haseł.
Jeśli mimo dochowania ostrożności zostaniesz oszukany, zgłoś ten fakt na Policję. Nie zapomnij wtedy zabrać dokumentacji związanej z transakcją tj.:
- datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę,
- nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy,
-sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres,
-sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.